Jeanette- mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under februari 2011

Av Jeanette - 28 februari 2011 23:39

Hej!

Höll på att explodera idag alltså. Fixade allt i stallet men blev sen :(

Syrran fixade därför hö o allt trots att hon va sjuk :( Kände mig så dum...


Gick bra annars. =)


Åkte hemåt och får vänta på en jäkla timemrvbil i 45 min!!!!!

Sist fick jag vänta 15 min innan d kom fram o sa jag fick backa tillbaka och köra in påå nån avliggande väg för vi itne kunde mötas..... så jag åkte bort och väntade o åkte tillbaka. Tre ggr fick ja åka så..


Sen kom en till bil o han behövde itne åka tillbaka? :O


Lasbilschauffören sa även d va för halt för honom att backa o den här gången va d ännu värre?


Ja bli riktgit sur alltså..... för varöfr kunde en annan bil av samma märke o typ storlek möa o inte åka tillbaka när ja fick det?


Nu blir d tvn o söva :)


// Jeanette

Av Jeanette - 28 februari 2011 19:02

Hejsan!

Gått en sväng med hundarna, slösurfat och sen käkat mat sen sist. Idag blev det makaroner, champinjonsås och korv. Riktigt göttit asså :)


Snart ska jag röra mig till stallet får vi se vad det blir idag för skojsigt.


Har ni gjot något roligt idag?



// Jeanette

Av Jeanette - 28 februari 2011 16:16

Hej!

Jag började rida när jag var ungefär 6 år gammal. Hade sedan tidigare varit på ponnyridingar och gett hästar gräs o sånt där vi bodde med mamma, alltid älskat hästar ända sen barnsben =)


Började rida på en ridskola  där man hade många shetlansponnier men även större ponnier och stora hästar. När jag började rida så red jag emd min mamma en gång i veckan på en B eller c ponny. Han var busig men väldigt snäll =)

Red även en annan c ponny som var min sanna favorit. Han var så fin och alltid snäll. Han var den jag alltid vill ha och när jag inte fick honom tjurade jag :P

Hamnade sedan i en ridgrupp där vi både körde och red. Varannan gång red vi och körde.  Här var jag ganska van så här var det hästar emd mera fart i som gällde, ponnyn som var busig men snäll var nu favoriten så det var mkt mera fart i honom :P  Red även på islandshästar ibland hema hos en granne då vi red i skogen =)


Favoritkörhästar fanns det flera faktiskt men i slutet när man kört en del så blev det en hingst som blev favoriten. En kolsvart shettishingt md låång man =) Han var pigg som sjutton och kunde verkligen springa, han kunde va lite hingstig ibland då man fick altid vara med.... lite mera fart med andra ord XD


Slutade på den här ridskolan då jag kände att jag stod still. Saknaden efter hästarna där och rädslan över  att  börja på den nya gjorde mig så nervös :/  Hade hört så mycket att de hade galna hästar. Kom till nya ridskolan och provade rida första gången. Käde mig bortkommen men tyckte det var riktigt roligt. Fick en snäll och go fux första gången och var så stolt när vi avslutade ridasset. Blev kvar på den här ridskolan under flera års tid. Den här ridskolan har lärt mig grunden till nästan allt jag kan om ridning och hru man ska göra. Så himla glad att jag red här alltså =)


Fick sköthäst under tiden på ridskolan och sköte om ett varmblodssto. Red samtidigt på en welchponny. Här lärde jag mig något utanför ridskolans gränser och det är jag också glad för. Lärde mig hur man hanterade mera svåra hästar/ mera lättskrämda, hur man skapar förtroende. Även lärde jag mig hela min grund av Nh under den här tiden. Red även ett annat varmblod ibland när det fanns tid.

På welchen lärde jag mig massor, han var pigg och framåt och kunde inte så värst mkt på den här tiden.... resan med alla dom här tre hästarna är något jag saknar idag. I nuläget lever bara welchen :( Men ser honom varje dag och tänekr tillbaka, dessa underbara djur!


Slutade sköta varmblodet och att rida welshen. Det blev så tomt. Fick tilfälle att börja sköta en häst på ridskolan igen, ridlärarens häst!

Sjkhonom och föröskte verkligen göra allt för den här hästen, orsta länge, försöka mocka "bäst" osv.... detta var min uppskattning för ajg fick ta hand om honom =)  Jag fick även skritta fram honom några gånger som tack. Jag var i sån extas. Få rida den fina stora hästen, dessutom var ha dressyrhäst. Kände mig som en kung eller nå :P


Efter det här så började ajg leta egen häst. Blev en arab. Hade honom i fem år. Det var minst 2-3 års slit. Han var riktigt svår och ville itne alls som jag..... det var verkligen blod svett och tårar. Red så gott som jämt och arbeta på så gott jag kunde. Efter en tid blev han svårt sjuk och efter ungefär ett års sjukdom fick vi ta bort honom.


Gick hästlös i 2 års tid och sa till mig själv att det här skulle jag aldrig göra om! Aldrig mera en häst.... det fanns ingen som honom i alla fall.


Sen red jag lite på syrrans häst och snubblade till sist över Billy.... och där är jag nu.  


Flera gånger ahr ajg varit nära att sluta md hästar då det varit så himla tungt, känts som att det bara är att ge upp. Jag har kämpat på ocjh lärt mig massor. Jag har fått massor av hjälp ifrån andra mer erfarna.


Hästar som betytt mest och som altid finns i mitt hjärta.

* Boppa - första riktiga känslan av egen häst och vad det innebär, (varmblodet jag skötte från början)

* Granat - Welshen som lärde mig massor och att inte vara rädd för att hoppa.... vilket tyvärr jag är nu igen :S

* Exet - Varmblod som jag fick rida ibland, han fick mig att fortsätta rida och få tillbaka känslan igen... därför gav jag aldrig upp. RIP vännen!

* Ulmus - Hästen på ridskolan

* Neptun - Min egna häst. Hitta knapparna och du hade en stjärna. Underbara tok häst. RIP


Av dessa lever två endast.... de komemr dock altid finnas i mitt hjärta.



// Jeanette

Av Jeanette - 28 februari 2011 15:09

Hej!

Stack till stalelt tidigare och fixade lite mera i stallet.


Sen blev det att longera Billy. Han var riktigt sprängpigg igår haha.


Lite hjärnaläpp igår blev det :P Visste inte vad gå ut på spåret betydde o väl därute var d full galopp gärna sprattla extra med benen med så man fick "luftig" galopp :P uten bromsar.... lilla galna häst haha <3


Sen pysslade jag i stallet med honom och borstade och så.


sen blev det att åka hem och kika på tv och sova.


// Janette

Av Jeanette - 27 februari 2011 13:42

Hejsan!

Ja idag då.. vad har hänt idag?


Började dagen med att åka iväg till stallet och ta ut busarna.


Fröken var inte pigg på att gå ut genom stalldörren, höll nog på 10 min innan hon gick ut, envisa häst!

Väl ut taktade hon hela vägen till hagen :P

Sen drog hon en vända i en väldans fart i hagen innan hon ställde sig och åt hö.


Billy lunkade ut som vanligt men kändes riktigt pigg. Släppte in honom och släppte och sen gasade han iväg, full fart verkligen :p

Sprang och galopperade, bockade, sparkade och sen rullade han på sig... sen gick det dock att äta hö haha. Så synd ajg itne hann få upp kameran för han såg så roligt ut :p


Mockade båda boxarna och gjorde kalrt allt i stallet förutom höet. Sen blev det att handla lite frukost på ica... sen åkte jag hem och Älsk och jag åt frukost ihop :)

Kändes så mysigt för var så längesen vi åt fruksot ihop. Pratade om allt möjligt och åt gott ^^

För mig blev det varma mackor, såå mumsigt :D


// Jeanette

Av Jeanette - 27 februari 2011 13:23

Hej!

Ska uppdatera er om dessa dagar då jag itne vart så aktiv tänkte jag =)

Körde ju av igår..... rätt rejält. Fick sladd och klarade itne returen.. så d bar av neråt gärdet haha


  


Igår kan vi börja med då... Blev sen till stallet igår :S När jag kom hade mamma och syrran mockat och gjort klart allt till bily, bestämde mig för en mysig pysselkväll med honom ^^


  


Han fick även ha på sig sin "nya" grimma, han har aldrig använt den men den är itne helt ny då den hängt på kroken ett tag och samlat damm haha. Fin blev han iaf :)



Borstade noga och länge och Billy bara stod och njöt. Han fick lite flätor med haha, kanske itne så jätte snyggt men jag tycker han blev söt. Han tyckte nog det var skönt med för han stod och sov i stallgången när jag flätade :P


  


  



Min lilla sötnöt <3


// Jeanette

Av Jeanette - 26 februari 2011 18:22

Hej!

gick bra i örebro =)


lyckades köra i diken ordentligt, dessutom med största sluttningen här ute :S Va hos grannen o åkte hem... d va liite yhalare än beräknat XD haha


Kom upp efter mkt om och men med hjälp av traktor och grannen iaf.


Nu njuter jag av att va hemma igen :P


Snart blir det ju dock stallet. sen hem och mysa enr sig framför tvn bara ^^


// Jeanette

Av Jeanette - 26 februari 2011 09:50

Hej!

Gick upp tidigt idag. Ätit frukosty och grejat lite med hundarna =)


Ska ta och göra mig iordning för idag blir det en tripp till Örebro till älsks bror.


Blir inte så många uppdateringar idag kanske men ska frösöka hålal er uppdaterade =)


Ha en fin Lördag!


// Jeanette



Presentation


Hej!
Är en tjej som har mycket att hålla koll på. I denna blogg får ni följa mig i min vardag och även vara med och dela mina intressen. Jag heter Jeanette och bor på landet med min sambo som jag är förlovad med. =)
Enjoy

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Hitta en länk till bloggen
 Hitta hit av en slump
 Har adressen så gick in och kollade
 vän/bekant som ville kolla lite

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna i min gästbok innan du går =)


Ovido - Quiz & Flashcards