Jeanette- mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under februari 2011

Av Jeanette - 20 februari 2011 12:54

Hej!

Jag åkte i stan nu när jag åkte till stallet imorse. Jag såg as många som var ute och promenaerade med sina hundar. Alla såg frusna ut och några hundar lika så...


En hund som kom springandes med sin ägare flämtade riktigt såg man och ägaren lika så. Gradantalet har idag varit ungefär -22 ute. Jag tycker det hä'r är förskräckligt!


För det första så ska inte en hund motioneras hårt efter maten då den kan få magomvridning vilket är dödligt!

För det andra så tänker jag på hästar... jag arbetar inte en häst hårt på något sätt när det är många minus ute, lungorna mår inte bra av det är vad jag fått lära mig. 

jag själv anstränger mig inte när dt är riktigt kallt för det gör ju ont att andas då jue :S 


Jag tänker desamma med hund. Jag går korta promenader så dom får göra sina behov och sen blir det aktivering inne för dom, alla hundar är ju olika men mina upskattar inte såna här temparaturer och vill itne vara ute heller länge.


vad tycker ni om det här?

Är jag ute och cycklar eller håller ni med?

Av Jeanette - 20 februari 2011 12:15

Hej!

I förra bloggen så började jag en serie om hästar, tänkte skicka in den första av den serien här så jag kan fortsätta med den.


// Jeanette


Oavsett om hästen är pigg eller lat har jag vissa grundtanakar som jag tänkte börja med...

En häst gör itne alltid som man säger men dessa tankar kring grunden har jag.

För det första ska det vara en sådant samspel mellan häst och ryttare så att hästen förstår och litar på dig som ryttare. Detta är grunden till all ridning enligt mig, en häst som itne litar på sin ryttare kommer till sist komma i svåra situatoner som är svåra att lösa då.


Det finns även hästar som kan uppvisa betenden som är oönskvärda vid tex ridning av ren ovilja tex om en häst inte vill göra en sidvärtsreörelse eller något annat ryttaren ber om… detta kommer jag behandla i ett senare inlägg.Jag är emot att betsla upp hästar med riktigt skarpa bett, ett bett av dessa är pessoa. Detta då jag vill ha kontroll utan att ha ett så starkt bett tillexemepel, jag försöker alltid efterleva att rida på ett så oskapt bett som bara går och det tycker jag att alla ska göra egentligen. Även dessa hjälptyglar och annat som stoppas på hästar som anses vara nerviga/pigga etc. Lär sig rida din häst och få en förståelse mellan er istället.  Bland dessa hjälptyglar finns det dock undantag, jag tycker att en martingal som är anpassad som den ska vara kan ridas med hela tiden OM man vill. Även om jag itne gjort det så ser jag inga fel med det. Tyglar som däremot hjälper till att få hästen i form vid ridning anser jag att man ska hålla sig borta ifrån, kanske man rider på det någon gång för en tränare tex men jag tycker itne det ska vara en vana. Här ska man lära sig att rida hästen istället för att ha något som trycker ner hästen i sin ”form” men utan trampet bakiifrån får man bara en hals…. Det är tänkvärt.

Av Jeanette - 20 februari 2011 11:31

Hej alla läsare!

Jag kom precis hem från stallet jag. Har tagit ut och mockat.


Tog lite tid som vanligt för mig :P


Ska ta och fixa lite emd bloggen nu sen blir det nog att kolla lite här på internet bara.


Billy heter då min foderhäst. Han är ett varmblod och har tidigare gått på travet. I nuläget är han pensionerad och används endast som ridhäst :)

Billy kan itne så jätte mycket så ska föröska utbilda honom vidare är tanken.


  

såhär ser min ängel ut :)


// Jeanette

Av Jeanette - 19 februari 2011 21:07

Hej!

Hållt på lite med bloggen men ska ta och göra den bättre imorgon


Nu beger jag mig uppåt med en påse chips, dipp och marabou choklad :)


Höres imorgon alla läsare!


Ha det bäst!



// Jeanette


Av Jeanette - 19 februari 2011 20:37

Hej!

Jag har bytt blogg då jag vill ha en nystart lite i bloggandet. Kände även att jag ville byta då jag inte förstår mig på min förra sida ;P haha


Lite info om mig då:  

Jag är en tjej på 20 i nuläget som  studerar på distans. Jag har en häst på foder, och även två hundar som är av rasen Amstaff.

 

Bloggen kommer handla om allt det mitt liv kretsar kring:

-Hästar

- Hundar

- Tankar

- om livet i allmänhet

- Heminredning

 

Hoppas ni ska gilla bloggen :)

 

förra bloggen: jeanetteberg.blogg.se

 

// Jeanette

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej!
Är en tjej som har mycket att hålla koll på. I denna blogg får ni följa mig i min vardag och även vara med och dela mina intressen. Jag heter Jeanette och bor på landet med min sambo som jag är förlovad med. =)
Enjoy

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Hitta en länk till bloggen
 Hitta hit av en slump
 Har adressen så gick in och kollade
 vän/bekant som ville kolla lite

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna i min gästbok innan du går =)


Ovido - Quiz & Flashcards