Jeanette- mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Problemlösning, svårfångad häst (tankar)

Av Jeanette - 5 mars 2011 15:38

  Hejsan!

Jag har börjat och gjort ett inlägg om "hästproblem"

detta är då nummer två i den här serien kan man väl säga.


Jag tänkte börja med något som inte så många kanske som hållit på med hästar länge har problem med men har ändå valt att skriva om detta.


Detta är svårfångade hästar i hagen.


Vad gör man då när hästen eller ponnyn inte går att fånga?


Det jag tänker först spontant när en häst inte vill komma är ju att den inte ser mig som något positivt alt att det finns ntressantare saker än mig (tex hästkompisar)

Detta vill jag ändra på så hästen får en positiv och trevlig bild av mig.


Att bara sitta en sommardag i hagen och titta på hästarna tycker jag är intressant men det hjälper itne så mycket mot problem, så hur ska man då göra?


Positiv syn på människan har jag skrivit hittils att jag vill ha....

Det finns ju olika knep såklart men att tex gå ut till hagen och locka på hästen och hästens kompisar. den som kommer fram får en liten godbit och kel alt bara kel eller godis (vad man nu föredrar själv)

Kommer man till hästen och bara klar och myser, ger lite godis och bara är med hästen så blir man heller inte bara den som tar ut hästen från kompisarna... Jag tycker det fugerar bra och har funkat på dom hästar jag har haft. Man kan ju även göra roliga saker i hagen med hästen som tex lite "konster" som hjälper lite bandet mellan häst och människa. Tex kanske att dom ska följa en, "vacker hov" etc. Allt föär att människan ska bli något positivt och roligt


Det jag tänkte ta upp mera i den här serien som jag funderat på nu är:

- Hästen bits

- Hästen sparkar

- Svår ledda hästar

- Grinig i boxen


Skriv gärna en kommentar om detta och även förslag alt kommentarer om fortsatta inlägg.... tex nej jag vill hellre läsa om tips på hur man lastar en svårlastad häst eller jag tycker det är bra och så.



// Jeanette

 
 
PumaN

PumaN

5 mars 2011 16:02

Jag tycker ju om John moore´s sätt att tänka om hästar! Han gav mig ett råd om Ebba. De är att vara i hagen och pyssla med vad som helst typ mocka, bara gå runt och skrota osv för att kunna få hennes uppmärksamhet , jag ska bara ignorera henne och putta bort henne om hon kommer för nära vilket gör att hon måste respektera mitt område! Men samtidigt blir de ju mer och mer nyfikna! :)
En bra grej tkr jag :) (y)

http://mandapumanstillnert.bloggplatsen.se

Jeanette

5 mars 2011 21:55

Ja avbsolut är det bra med =)
Finns många olika sätt när det gäller hästar och alla gilalr ju olika.
Kul att du kommenterade och tyckte till :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 11 juni 2011 13:45

Nu var dt rätt länge sen jag uppdaterade, sorry :/   Har haft fullt upp med allt möjligt jox. Har faktiskt inte fått något gjort hemma på bra länge så idag msåte jag städa och fixa till här. Har lyckats sträckt mig inatt med... sover så konstigt ...

Av Jeanette - 8 juni 2011 17:23

Hej! Har varit en riktigt svettig dag idag...   Lagade mat tidigt och innan dess grejade jag lite. Åt mat och mamma ringde. Fick tag i syrran och blev lite panik då det ska komma åska....   In och fixa med det med andra ord.   I stallet...

Av Jeanette - 5 juni 2011 17:56

Hej! Lagar mat för fulla muggar i just nu. Har äntligen fått upp mitt lilla sidorprojekt.. en blogg om hästeriet bara.   Med andr aord kommer det itne stå något mer om häst här förmodligen utan det blir i andra bloggen www.travryttare.wordpress...

Av Jeanette - 4 juni 2011 14:30

Hej!   Ja vad ska hända/händer idag då?   Ska faktiskt ta det rätt lungt idag. Greja i stallet lite längre än vanligt tänkte jag ta mig tid till. Har ju smörjt alla sakerna till Billy men tror jag ska smörja tränset en gång till då jag tycker...

Av Jeanette - 4 juni 2011 13:25


Hej!       Blev inte nå uppdateringar igår inte... Höll på här hmma så tiden räckte inte till. Var ute och fixade i rabatten iaf och rensade lite ogräs. Tror faktiskt att det börjar komma upp lite blommor :D   Grejade lite o sovrummet me...

Presentation


Hej!
Är en tjej som har mycket att hålla koll på. I denna blogg får ni följa mig i min vardag och även vara med och dela mina intressen. Jag heter Jeanette och bor på landet med min sambo som jag är förlovad med. =)
Enjoy

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Hitta en länk till bloggen
 Hitta hit av en slump
 Har adressen så gick in och kollade
 vän/bekant som ville kolla lite

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna i min gästbok innan du går =)


Ovido - Quiz & Flashcards