Jeanette- mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 11 april 2011

Av Jeanette - 11 april 2011 19:15

 






Hej!


Ja vad tycker jag man ska göra istället för att betsla upp hästen då?

Varför tycker jag som jag gör när det gäller betslingen?


Ja att betsla upp hästen tycker jag stör ekipaget på sätt och vis. Det man söker i ridningen är en häst som går framåt ärligt och är "framför" ryttaren.

I alla ridning vill man ha hästen framåt och jag tycker att hästar som är mera frmåt och vågar ta för sig lite mera är lättast att rida då mi ridning fungrar bäst.... att sitta och knacka fågång på gång för att få hästen framåt blir bara slitigt, dessutom blir hästen till sist "döv"  sidorna. Det vi vill ha är ju en känslig häst som lyder hjälperna utan våld. En häst som är uppbetslad till max vågar oftast inte gå framåt i den utsträckningen jag tycker man ska eftersträva.... allt kommer ju ifrån hästens bakben. Den måste gå ram för att man ska kunna jobba den det är ju grunden.


Betslar man då upp hästen och den inte riktigt vågar gå fram tappar man denna grund vilket absolut inte är bra.  


Ett bett som jag aboslut är emot är pessoa. Hästar som oftast har det är pigga hästar som ryttren känner blir för starka... detta är ju självklart et problem, att hästen blir för stark.


På något vis måste man ändå finna en lösning och jag anser att det itne är med betslingen. Då föredrar jag mera pullar eller någon nosgrimma som man själv tycker är bra. Jag har bara ridigt på aachen nosgrimma med snokrem och tycker att det är bra. På¨riktigt heta hästar så kan ju ett pullar hjälpa då det stoppar att dom pullar så , alltså drar.


Det är då mina tankar och ideer.


Skriv gärna vad ni tycker.... alla tycker olika och finns dom som absolut int skulle rida på pullar men så tycker jag.  

Av Jeanette - 11 april 2011 16:29

Hej!

Setat ute på verandan en sväng och Turbo har fått gått fritt idag.


Han har legat och njutit minst lika mycket som jag =)


 


en liten livsnjutare i solen =)



Så himla sugen att rida.. n sån här dag vill man bara flyga fram över ett fält med en man som piskar i vinden.. så härligt!


Får la se, har iaf flörtat emd syrran :P så blir nog så idag...


Synd ja käner mig så krasslig. Svårt att föröska vara så peppig då :/


jaja jag är iaf på gott humör men utan den här förkylningen hade d nog vart bärttre :p hehe


här imorgon alt idag så komer en förklaring till vad ajg tyckr man kan göra istälelt för att betsla upp hästar...


// Jeanette

Av Jeanette - 11 april 2011 14:43


Hej!

gick upp rätt ok tid och åt frukost i lugn och ro i köket med Turbo som låg och vaknade till...


Sen blev det skolan och det har jag hållt på med till nu. Jobbat med både samhällskunksapen och naturkunsklapen. Riktigt tuff uppgift i naturkunskap. Timmarna bara flög iväg, så himla svårt :O


Skönt och ha det klart iaf. Sista var ett test för oss med... klarade det okej iaf =)


Nu blir det snart mat, hungrig som bara den!


Solen skiner så blir att njuta av solen och att vara ute lite  sen.


Mvh Jeanette

Presentation


Hej!
Är en tjej som har mycket att hålla koll på. I denna blogg får ni följa mig i min vardag och även vara med och dela mina intressen. Jag heter Jeanette och bor på landet med min sambo som jag är förlovad med. =)
Enjoy

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Hitta en länk till bloggen
 Hitta hit av en slump
 Har adressen så gick in och kollade
 vän/bekant som ville kolla lite

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna i min gästbok innan du går =)


Ovido - Quiz & Flashcards